سعيد انحراف

سعيد انحراف
خالص الحب و التقدير للشعب الكبير

السبت، 5 يناير 2008

السينما الموبايلية 2

الجزء التاني


لقراءة الجزء الأول اضغط هنا، او اسركول داون

http://en7raf.blogspot.com/2008/01/blog-post.html


  • قعدت انا و كنسلة بنفكر طول الليل في حياتنا، و مستقلبنا، و أملنا، و أفكارنا.

  • الراجل اللي جايلنا من الخليك دا راجل معاه فلوس، فلوس كتير قوي .. و عايز حجات تدلع الناس و تضحكهم، بس مش عايز قصص.. ضحك عشان الضحك بس و يا سلام ولازم يكون هايف. تخيل اما واحد يقولك خليك هايف تكسب فلوس. نعمل دا و نكسب فلوس، و بعدين نسيبه، ولا منعملوش و يا دار ما دخلك فار؟

  • قررنا نعمله، نكتب سيناريوهات تعبانة و نمثل فيها، و بكده حيكون فيه في يوم من الأيام مودام سعيد انحراف، حتجوز سيمون أضاليا يا جدعان.. لمينا الحارة و عملنا لوكيشن.. سبوتات الضوء اخترعهلنا مخترع الحارة و ساحر الصحراء باولو مصالح.. و طبعا انفجرت في وشنا لما بدأنا تصوير، الكاميرا جابهلنا الميكانيكي الكبير و معلمي في فن الصنعة : موبين مهاميها. و طبعا كانت كاميرا بتكنولجيا ما بعد الديجيتال، ودا نظام كمبيوتري جديد بيعتمد على وحدة المايكرو بيكسل و هيه واحد على مية من البكسلاية. و دي بسببها كنا بايينين زي النمل.. اما المخرج فكان لازم نلاقي مخرج

  • مدير التصوير كان كنسلة، المخرج كان أنا، الازياء كان كنسلة، لكن مساعد المخرج كان برضو انا، المؤثرات الصوتية كانت فرقة حسب الله الثاني و العشرين من حارتنا، الفرقة الاستعراضية كانت فرقة تحية سبارس، و انا كنت الملحن، فنون المط كان باولو مصالح، و انا كنت الاكسسورات. يعني من الاخر اتصرفنا و عملنا 5 افلام لسينما الموبايل.

  • و بعتنا الافلام حسب الميعاد للراجل، و كانت الافلام عبارة عن نكت بايخة لميناها من القهوة، و قعدنا نفلتر فيها و كان اول فيلم اسمه و قصته في نفس الوقت واحد طلع على المعاش و معرفش ينزل، لأن النكتة دي بتمثل حجر الاساس لكل حاجة بتضحك في ثقافة الانسانية، و حكينا فيه معاناة الانسان و هوه بيطلع على المعاش و مدى اليأس اللي بيحصله لما مبيعرفش ينزل، و الفيلم التاني بيتكلم عن كمسري الاتوبيس اللي كان ماشي في جنازة فقالهم يا جماعة وسعوا شوية الجنازة فاضية قدام، و الفيلم ده اسمه كمسري الجنازات المتألط، و 3 افلام تانيين كانوا مش حينفع نحكيهم هنا عشان عيب قوي ننزل بمستوى البلوجاية لما تحت الصفر

  • الراجل وصلته الحاجة، و اتصل بيا انا شخصيا في التليفون، قالي هايل، ممتازـ رهيب، قنبلة، كارثة، دمار، خراب، معضلة يا ابني انت معضلة، فلوسك حتوصل بكره.

  • و احتفلت الحارة باليوم التاريخي ده، و هوه يوم دخول الفلوس جوه الحارة، و التجهيز لان حياتنا كاتنين شباب صيع ضيع ( بتشديد الياءات ) النهارده اثبتوا لمصر كلها انهم قادرين على ان يكون في حياتهم مودام، انهم يعيشوا مصر منغير ما يهاجروا ترينداد و توباجو يعملولهم قرشين و يرجعوا، انه حيبقى فيه موبايلات في ايدينا و لاب توبات، و حنروح الكافيه مع بضينا.. يا جماعة حنروح الكافيه و حنسيب قهوة كريستوفر بونابارت زينا زي اي اتنين عاديين من شباب هاليوبليس و نادي الشمز.


  • فات يوم، و فات اتنين، فات شهر و فات تلاتة، و كل يوم اتصل بالراجل من الساعة 8 الصبح لحد 8 بليل و مفيش رد.

  • في ليلة من ليالي الشتاء القارسة البرورة، واحنا قاعدين في كباريه الزنبقة الخضراء، رن التليفون في تمام الساعة الواحدة بعد منتصف الليل، و فوجئت بالراجل بيتكلم، و زي ما بيقول رجل المهابيل ادهم جروبي: فتهللت اساريري .. كل اسريرة اتهللت لوحدها شوية..

    - الراجل: يا جماعة .. احنا: الفلوووووس .. الراجل: يا اخوانا.. احنا: الفلوووس ..

  • قعد يقولنا يا جماعة اسمعوني يا جماعة افهموني و احنا النني بتاع عنينا قلب لعلامة الدولار و الريالة واقعة و بنقول الفلوس الفلوس

  • قالنا يا اخوانا انا حكلمكم بصراحة، اصل هفتورة ابو موس جابلي واحد.

  • قلتله: واحد؟ واحد ايه ولا مؤاخذة؟

  • قالنا: واحد بيعمله تلاتين فيلم في الشهر و بياخدله 3 الاف جنيه .. و انا معايا الشغل و معايا ال..

فقفلنا في وشه السكة.. و احب اقول هنا ان خلاصة الاعراب ان الراجل هوه الراجل، بس لازم واحد يجي من شعبك ياسفنلك رزقك و يقولك اصلي بعمل لمصلحة الراجل.

و هوه الراجل لو كان محترم كان حيروح لحد تاني منغير ما يقولنا بعد ما جلنا لحد عندنا و عرض علينا؟

  • و الراجل بيقول ان الصوت اللي سمعه هوه هوه الصوت، و التسجيل تعبان، و الجودة بتاعة الفيلم واقعة. جودة ايه يا جدعان هيه الهيافة في زمنا بقى ليها جودة؟

  • بيقولك اه ما اصل الحاجة مبتضحكش، و الناس اللي كانوا بيوزعوله افلامه بطلوا يكلموه و ان احنا اللي بوظناله علاقته.

  • اه يا زمن، مين كان يصدق ان هفتورة ابو موس يطلع منه ده كله، و مين كان يصدق ان في بلدك الحاجة ام جنيه فيه مليون واحد حيعملها بقرشين.. و مين كان يصدق ان الهيافة يبقى ليها سوق في بلاد العرب، اللي كانت في يوم من الايام جزيرة الحضارة و التقدم

هناك تعليقان (2):

Dr.khaled يقول...

العواف يا معلمة...
بفتح الياء وسكون العين وفتح اللام تاني..وفتح الميم تالت :)
وقفل ع المشاريب :)

محمود الدوح يقول...

اخيرا الجزء التانى
انا عارف انة نازل من فترة
بس انا بقالى كام يوم مش فاضى خالص

المهم يا سيدى
احب ابلغك ان المسج وصل
وفهمت اللى قصدك علية