سعيد انحراف

سعيد انحراف
خالص الحب و التقدير للشعب الكبير

الاثنين، 5 مارس 2012

و إن كنت ناسي يا برلماني .. أفكرك!!!

مية مسا على الشباب الجامد..


من كام يوم كان البني آدم اللي مألفني كل ما يقعد في حتة يقول ان موضوع الامريكان اللي اتقبض عليهم دي حيلة من المجلس العسكري الموقر .. عشان يوقع الإسلاميين في أمريكا..


و أنا طبعا على اساس اني شخصية ملكه فقلت نفس الكلام .. قلته على الفيس بوك زمان ..


بس احنا في النهاية كان كل كلامنا عبارة عن تحليل واقعي للاحداث.. يعني ايه اللي يخلي الجيش دلوقتي يقبض على شوية نشطاء من جنسيات مختلطة بعد سنة كاملة من الثورة؟ ما دول كانوا شغالين من قبل الثورة اصلا ما تقوم!!! .. و شوية اسئلة تانية خلتني شايف الموضوع بالشكل دا ..


طبعا خطة الجيش كانت زكية قوي .. الجيش كان عارف ان الاخوان حيكسبوا طول ما فيه شرط 50% عمال و فلاحين في البرلمان .. و عشان تبقوا فاهمين الاخوان المسلمين مش بيكسبوا ببرنامج انتخابي.. الاخوان بيكسبوا بالفلوس.. بيشتروا الاصوات عن طريق انهم ينزلوا للغلابة و الجعانين و يدفعوا ليهم فلوس كتير على شكل زيت تموين و طماطم و انابيب بوتاجاز .. و يمكن التيار السلفي عمل شغل زي دا هوا كمان.. نفس المنطق الاسرائيلي و الامريكي اللي بيدفعوا فلوس كتير قوي للفقرا خاصة في افريقيا .. فبيكسبوا احترام العالم و بتفرق معاهم في شكلهم قدام العالم.


المهم يا سيدي.. ان الجيش كان عارف ان الاخوان حيكسبوا، و ان الجيش كان عايز يستخدم فزاعة الاخوان اللي كان مبارك بيستخدمها بس المرة دي بطريقة ازكى شوية.. بانه يحط الاخوان و السلفيين معاهم قدام الناس و قدام امريكا .. و يزقهم بحيث يهبلوا .. بغض النظر اذا كان الاخوان صح و لا السلفيين صح .. انا مش عايز اشخصن المسألة .. خلينا نقول ان مهما كان التيارين دول فالجيش عارف ان التيارين معندهمش الخبرة السياسية الكافية انهم يمشوا اي حاجة لأن المنهج السياسي العسكري هوا اللي كان ماسك مصر خلال ال60 سنة اللي فاتوا..


و قضية الامريكان اهم واحدة . لأنه الجيش ببساطة قال للامريكان انا مجرد هيئة تنفيذية.. روحوا اتفاهموا مع رئيس الورزا و مع المجلس النيابي.. و هوا متأكد ان المجلس النيابي و رئاسة الورزا حيصروا على محاسبة المتهمين الامريكان .. و طبعا هنا عمر سليمان حيضحك لاوباما و يقوله .. مش قلتلكم ان مصر لسه مش مستعدة للديمقراطية؟


و هوا قالهم كدا يوم 6 فبراير في الفيديو دا



عمر سلميان حيقولهم: شوف الامريكان كانوا بيعملوا كل اللي همه عايزينه في ال 60 سنة اللي فاتوا في مصر.. امتى اتسجنوا؟ مش لما الاخوان مسكوا البلد؟؟



اللي قاعد في البلد دي و مش فاهم ان جزء كبير جدا من اللي بيحصل في البلد هوا بيجسد الكلام اللي قاله سيادة اللوا عمر سلميان في الفيديو دا .. يبقى عايش في بلد تانية خالص.. استرجع كل الاحداث اللي حصلت من 6 فبراير لحد النهارده.. و بطل تقول على الجيش انه حمار لأنه مش حمار.. دا بيخطط بدقة و ذكاء شديدين جدا..


ترجع بقى للي حصل الكام يوم اللي فاتوا.. شوفوا كدا انا كتبت ايه على الفيس بوك:


الجمعة 2 مارس 2012


على فكرة يا شعب .. لمعلوماتك بس .. اللي خد قرار - و خلينا نقول مجازا - انه المجموعة الامريكية ترجع امريكا كان مجلس الشعب مش الجيش.. بانه غير القانون اصلا اللي كان بموجبه القضاء موجه تهمة ليهم .. و للعلم المجموعة اللي كانت ممسوكة مكنش فيهم... امريكان بس دي كان فيها مسلمين فلسطينيين .. و دا على فكرة كان ذكاء من الاخوان لانهم موقعوش في مصيدة الجيش اللي كان عملهالم عشان يضربهم في امريكا .. روحوا اقروا السي ان ان و بلاش تقعدوا تقروا وكالات الاعلام المخرفة بتاعتنا

But McCain, who discussed the issue with Egyptian leaders during a visit to Egypt in February, said the leaders of Egypt's new parliament agreed that the law restricting NGOs "needed to be revised" after the uprising that toppled longtime strongman Hosni Mubarak in 2011.

"That seemed to be a major factor in unsticking what had clearly been a situation which day by day grew to be more of a crisis," he said. “


المصدر: http://edition.cnn.com/2012/03/01/world/meast/egypt-ngos/index.html



الجمعة 2 مارس 2012

“- خبر السي ان ان اللي اكد فيه نقلا عن ماك ماكين ان حل ازمة الامريكيين اللي رجعوا بلدهم كان على يد البرلمان المصري اي مجلس الشعب و بالتالي هو يعني تماما الاخوان المسلمين.

2- انقلكم دلوقتي بقى رد الاخوان على هذا ال...كلام بالتكذيب http://www.dostor.org/politics/egypt/12/march/2/71250

يعني عندنا خبر في السي ان ان .. بينقل كلام ماك ماكين .. و خبر تاني النهارده على لسان الاخوان بيكذبوا فيه الكلام دا .. يا ترى يا هل ترى .. نصدق مين فيهم؟


3- و بما انه اغلب الظن انه اكيد احنا عمرنا ما شفنا السي ان ان دي كدبت علينا قبل كدا .. فواضح ان نظام مبارك في الاعلام لسه شغال بس بايد الاخوان دلوقتي. و لو فيه حد من الاخوان يكدبني و يقولي اعلان تعديل القانون من مجلس الشعب اللي بموجبه تم الافراج عن البهوات بتوع امريكا .. حصل ولا محصلش؟

السبت 3 مارس 2011

فيه حد من اتنين بيكذب:

1- الكتاتني و هوا بيقول: مين السبب في الافراج عن المتهمين؟
2- ماماكين المتحدث باسم الحكومة الامريكية في هذا الموضوع و هو بيقول: ان رؤساء مجلس الشعب هما اللي عدلوا القانون اللي بسببه تم الافراج عن المتهمين.

اختار؟ "


النهارده بقى اشوف الكلام دا في صحيفة و فيه اعتراف واضح من الاخوان بكل اللي قلته عليهم:


أ

ضاف القيادي الإخواني الذي قابل ماكين قوله له: إن القانون الذي يحاكم به هؤلاء النشطاء هو نفسه القانون الذي كان الإخوان أبرز ضحاياه في عهد الرئيس المخلوع، وتم تلفيق عشرات القضايا لهم، وتدمير مؤسساتهم الاقتصادية ومدارس ومستشفيات، وكل ما يتصل بالعمل الأهلي، الذي كان الإخوان يقومون به، في الوقت الذي لم ينطق فيه الجمعيات الحقوقية التي دعمتموها بكلمة واحدة دفاعًا عن الإخوان، وأنتم أيضًا -يقصد الأمريكيين- سكتم على تلك الجرائم التي تعرضنا لها..

مضيفًا أن من أهم أولويات أجندة حزب الحرية والعدالة في البرلمان الجديد تعديل هذا القانون، بما يضمن حماية العمل الأهلي؛ لأن المشروع الإسلامي يقوم في جوهره على تفعيل العمل الأهلي، وكانت الأوقاف الأهلية هي قاطرة التنمية في المجتمعات الإسلامية على مر القرون.

http://www.islamstory.com/الاخوان-والافراج-عن-متهمي-التمويل

ليست هناك تعليقات: